Kristillinen vapaus dominikaanien elämässä
"Suokoon Jumala että noudattaisimme tätä kaikkea
rakkaudessa, ei niin kuin lain hallitsemat orjat, vaan niin kuin vapaat
ihmiset, joita armo hallitsee."
Pyhän Augustinuksen sääntö VIII
Jos me (dominikaanisisaret) mielellämme viittaamme
dominikaaniseen vapauteen, se ei johdu siitä, että meillä olisi jonkinlainen
etuoikeus vapauteen. Olisi täsmällisempää puhua yksinkertaisesti vapaudesta
dominikaanihengessä.
Jokaisessa hengellisessä perheessä kristityn vapaus saa
värinsä sääntökuntaperheen perusinspiraatiosta. Se mikä "inspiroi"
dominikaanielämää, on maailman pelastumisen jano. Tämä jano poltti pyhää
Dominicusta niin, että se esti häntä nukkumasta. Niin voimallisia olivat tämä
jano ja siihen liittyvä rukous. Tämä Pyhän Hengen kutsu muokkasi jatkuvasti
Dominicusta, niin että hänessä kirkastui yhä enemmän sen Vapahtajan kuva, joka
antoi vapaaehtoisesti henkensä ihmisten puolesta. Juuri tämän rukouksen ja
tämän janon ytimestä veljet ja sisaret löytävät vapauden rakastaa avarasti.
Evankelisiin neuvoihin sisältyvä itsensä kieltäminen liittyy tässä läheisesti
siihen, että luovutaan oman henkilökohtaisen täydellisyyden saavuttamisesta,
jotta yhdistyttäisiin Kristuksen suureen kaipuuseen maailman pelastuksesta.
Dominikaaninen vapaus toteutuu kiinteästi rakennetun
instituution puitteissa, joka on tämän vapauden toteutumisen takuuna. Tämä
rakenne on samalla joustava ja liikkuva ja avoin uudistumiselle, mikä
puolestaan turvaa vapauden pysyvyyden. Kyseessä on siis toisaalta vapaus, joka
ei pelkää riskien ottamista ja toisaalta vakaus, joka ei nojaudu jäykkiin
kiintopisteisiin.
Katariina Sienalaista veti puoleensa Pyhän Dominicuksen
sääntökunnan hengellinen elämä, joka hänen sanojensa mukaan oli "kokonaan
avara ja hyväntuoksuinen". Mitään metodia tai oppikirjaa, joka veisi
eteenpäin tällä tiellä, on turha
etsiä. Meillä on vain Jordanus
Saksilaisen ja ensimmäisten veljien hahmottelema Dominicuksen hengellinen
muotokuva ja muutamia hänestä lähtöisin olevia tärkeitä ratkaisuja. Meidän perintönämme on vain hänen
olemuksensa, hänen tapansa rakastaa, hänen intohimoinen halunsa julistaa evankeliumia. Suhteessaan perillisiinsä Dominicus
vetäytyy itse varjoon Jumalan sanan edestä ... hän jättää heidät tavallaan
yksin, Elävän Sanan haltuun, jotta se tekisi heissä saman työn, jonka se oli
tehnyt hänessä. Kyseessä on siis
purjehtiminen ilman kompassia, vailla mitään muuta suunnan antajaa kuin
veljellinen yhteisö, joka on aidon Pyhässä Hengessä elämisen luotettavin
todistaja.
Meille kontemplatiivisille sisarille hengellinen
seikkailumatka toteutuu konkreettisesti ennen muuta yhteisöelämässä, josta
aikoinaan käytettiin nimeä "Pyhä saarnaaminen". Augustinuksen
luostarisääntö antaa suunnan: "Koska te olette kokoontuneet yhteisöksi,
teidän tulee elää täydellisessä yhteisymmärryksessä luostarissanne, ja olkoon
teillä vain yksi sydän ja yksi sielu Jumalassa." Tämä on perustavoite.
Nimenomaan pyrkimys tähän avoimeen yksimielisyyteen, joka
suuntautuu Jumalaan, tekee meidät vapaiksi. Luostarisääntö ilmaisee myös tämän
vapauteen oppimisen paradoksaalisen luonteen. Juuri tämä on tärkeää.
Sääntö täsmentää, että ylisisaren on huolehdittava siitä,
että jokaisella sisarella on se, mitä hän "tarvitsee", ei niin että
kaikki saavat saman vaan kukin "tarpeensa mukaan" , ja tämä siksi,
että sen kautta (sisarten keskinäinen) henkien ja sydänten ykseys kasvaisi.
Mutta samaan aikaan jokaisen sisaren asemastaan ja tehtävästään riippumatta
tulee asettaa yhteinen hyvä yksilöiden hyvän edelle. Juuri tämä asenne on
luostarisääntömme mukaan rakkaudessa kasvamisen ensimmäinen mittapuu. "Rakkauden, joka pysyy,
tulee vallita tarpeita, jotka ovat ohimeneviä."
Tämä kaksinainen
suuntautuminen, jonka sisäinen tasapaino on todettavissa, muodostaa
todellisen rakkaudessa toteutuvan vapauden koulun. Tämä vapaus on muuta kuin
hyvin inhimillinen pyrkimys tasapäisyyteen, sillä ei saa unohtaa, että jokainen
ihminen on ainutkertainen. Tässä vapaudessa välittömät tarpeet voivat väistyä,
jotta vapaus edistäisi todellisemman ja syvemmän tarpeen kasvua. Tässä
vapaudessa voi luopua itsestään rakkaudesta toisiin. Kyseessä on päivittäinen
harjaantuminen, jossa ei todellakaan voi ruokkia itseään illuusioilla. Huoli
kaikkien ihmisten pelastumisesta saa todellisen merkityksensä lähimpien
ihmisten rakastamisesta ja palvelemisesta. Vastaavasti taas
lähimmäisenrakkaudessa toteutuva päivittäinen askeesi (omista tarpeista
luopuminen) saa voimansa syvästä rukouksesta ja elämänsä antamisesta kaikkien
ihmisten pelastumiseksi.
Dominikaanisessa elämässä, niin kuin kaikkialla muuallakin,
on vain yksi vapaus: vapaus rakastaa.
Pyhä Augustinus kirjoittaa rohkeasti: "Rakasta ja tee mitä
tahdot". Se, joka antaa
luostarilupauksen seuratakseen Kristusta Saarnaajien sääntökunnassa,
lausuu vain yhden lupauksen, joka sisältää kaikki muut: kuuliaisuudenlupauksen.
Tässä elinikäisessä sulatusuunissa tahto vapautuu mukautuessaan Jumalan omaan
tahtoon.
"Dominicaines moniales de l'Ordre des Prècheurs. La
tradition vivante." C.I.F. Editions Le Patio Fleuri". Ste Maxime,
France. 1993
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti